Shockwave Therapie

Shockwave  therapie kan uitkomst bieden voor mensen die al langere tijd last hebben van schouderpijn, elleboogpijn(tennis-, golferselleboog), pijn boven of onder de knieschijf, chronische pijn aan de achillespees, hielpijn(hielspoor) of last hebben van een slijmbeursontsteking. Succesvolle resultaten worden reeds na enkele behandelsessies met shockwave-therapie bereikt. Ook verkalkingen bij het schoudergewricht kunnen middels deze therapie snel in omvang afnemen waardoor de bewegingsvrijheid van de schouder kan terugkeren.

Wat is shockwave en hoe werkt het?

Shockwave werkt met krachtige trillingen die het lichaam tot genezing aanzetten. Allereerst lokaliseert de fysiotherapeut het pijngebied en wordt de bron van de pijn achterhaald. Daarna wordt de pijnlijke plek blootgesteld aan korte shockwave-impulsen. Het zijn drukgolven van buitenaf, die via een soort pistool aan het pijnlijke gebied worden overgedragen. De patiënt hoort een duidelijk tikken en voelt intensieve trillingen, impulsen op de behandelplek.
Deze impulsen verbeteren de stofwisseling en de bloedcirculatie in het pijngebied. Ze stimuleren op die manier het aanwezige herstelmechanisme van het lichaam. Met andere woorden, shockwave heeft alles te maken met het activeren van de eigen genezingskracht van het lichaam.

Shockwave in de praktijk

Voor een behandeling kunt u rechtstreeks een afspraak maken, zowel met als zonder verwijzing. Het aantal behandelingen wat gegeven wordt is beperkt: 3-6 behandelingen.
De meeste zorgverzekeraars zijn ondanks de goede resultaten nog afwachtend en vergoeden deze therapie nog niet.
Wij  zijn aangesloten bij de Nederlandse vereniging voor shockwave-therapeuten.
Op de website van deze vereniging kunt u meer informatie lezen.
www.shockwavenet.nl